...tai sitten ei :/
Metroista tai raitiovaunuista taalla ei luonnollisestikaan edes uneksita, joten paikallinen juokkoliikenne tukeutuu moottoroitujen kumijalkojen varaan. Kumijalkoja taalla on neljaa eri tyyppia: bussit, ns. kimppataksit, tilaustaksit ja normaalit taxit.
Paikallisen kansan keskuudessa yleisin kulkuvaline on bussit, jotka liikennoivat muutamaa eri ympyrareittia kaupungin sisalla. Busseilla ei ole pysakkeja aikatauluista puhumattakaan, joten sen mukaisesti mennaan. Valilla saattaa tormata bussikuskiin, joka kaahaa kaikki mutkat suoriksi hampaat irvessa ja valilla taas mennaan tasaisen tappavaa etanavauhtia mitaan kiiretta pitamatta. Pahemmin ei siis omia aikataulujaan voi suunnitella bussiliikenteen varaan :)
Bussimatkat ovat alttiita rahankeraajille, kerjalaisille seka kaupustelijoille ja lisaksi riski tulla ryostetyksi on olennainen. Rauhallisempaa kyytia kaipaaville suositellaan muita kulkuvalineita, eli siis taxeja. Itse olen kayttanyt busseja tahan mennessa ilman mitaan ongelmia (kop, kop, kop), mutta illalla liikkuessani, parempiin vetimiin sonnustautuneena tahi arvoesineita kantaessani valitsen aina taxikyydin.
Kimppataksit, eli paikallisisttain collectivos, ovat takseja, jotka kulkevat periaatteella pysakilta A pysakille B. Collectivojen pysakkeja kutsutaan nimella punto ja niita on ripoteltu ympari kaupunkia systemaattisen epasystemaattisesti(?). Collectivojen reitit on ennalta maaritelty ja todennakoisesti niihin liittyy jonkinlainen loogisuus, josta en tosin viela tahan paivaan mennessa ole paassyt selville. (mitaan reittikarttaa ei ole olemassa).
Collectivot liikahtavat vasta kun koko kyyti on taynna, eli taksissa kokotetaan kunnes nelja ihmista istuu kyydissa. Collectivot kustantavat aina vakiosumman, 10 lempiraa / matka (noin. 40 centtia). Suurin osa takalaisista takseista on nahnyt parhaat paivansa joskus 80-luvun lopussa ja rehellisesti sanottuna ihmettelen miten jotkin niista ylipaansa viela liikkuvat :)
Tilaustaksti, paikallisittain Radiotaxi, on takalaisista kulkuvalineista luotettavin ja turvallisin, mutta myos kallein. Radiotaxit toimivat jota kuinkin samalla periaatteella kuin Suomessa, eli taksikeskukseen soitetaan ja tilataan taksi haluttuun kohteeseen. Kyydin hinta riippuu ajankohdasta ja matkan pituudesta. Tegucigalpan sisalla min/max hintahaitari on noin 50-100 lempiraa/matka (2-4€).
Naiden lisaksi kaupungilla liikkuu perustakseja, joita napataan lennosta milloin mistakin. Perustaksien hintataso on huomattavasti radiotaxeja halvempi, mutta samassa suhteessa hintatason kanssa laskee myos niiden turvallisuus. Bussit ja collectivot lopettavat liikennointinsa ennen kello yhdeksaa, joten taman jalkeen ainoa vaihtoehto liikkumiseen on kaksi edella mainittua vaihtoehtoa.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
1 kommentti:
Ilmeisesti pitaa olla tyytyvainen naihin taalla oleviin palveluihin - kotiovelta kulkee palvelulinja, jolla paasee metroon ja siita muutaman minuutin valein vahan joka puolelle! Ehkapa miettimisen paikka! Kulje vaan tilaustaksilla!
Moikka!
Lähetä kommentti